Terugblik op Mijn verhaal door Huub Beeren.

 

Huub gaf ons een mooie inkijk van het werk op zee. Hij werkt op een tanker die het, de laatste tijd zo in de belangstelling staande, vloeibaar gas LNG vervoert. 

Op een zeeschip zijn er drie soorten bemanning:

  • De groep die zorgt dat het schip veilig van haven naar haven gaat (kapitein en stuurlui).
  • De mensen die verantwoordelijk zijn dat alles aan boord goed werkt (werktuigkundigen). Dit is het werk van Huub.
  • De mensen die de bemanning moeten verzorgen (koks en keukenpersoneel).

Op Huub zijn tanker werken 20 personeelsleden (mannen en vrouwen) uit een groot aantal landen.  

Hij werkt drie maanden lang dagelijks plus/minus 10 uur en heeft dan drie maanden vrij.

Het is wel een aparte leefwereld op een schip van 170 meter lang en 30 meter breed.

 

Heel interessant om eens het verhaal te horen van iemand uit de praktijk. In films zie je wel vaker wat er zich afspeelt op een schip, maar om publiek naar de bioscoop te trekken wordt er vaak van alles bij gefantaseerd. Huub bedankt.

 

 

Mijn verhaal door…. Huub Beeren

 

Huub Beeren, zoon van Marjo en Sjaak Beeren, is werkzaam als 2e werktuigkundige op een schip van de rederij Anthonie Veder.

Hij werkt in de machinekamer van het schip en is verantwoordelijk voor de planning van het onderhoud wat gedaan moet worden. Naast het zelf uitvoeren van onderhoud is hij ook vraagbaak en toezichthouder.

De rederij Anthony Veder is gespecialiseerd in het vervoeren van vloeibaar gas. Dit is van propaan tot aan ethyleen en LNG. Het schip waar hij momenteel op werkt vervoert LNG, het vloeibaar gas wat de laatste tijd vaak in het nieuws is.

Huub is meerdere keren per jaar enkele maanden onderweg. Onder het bed in zijn kooi ligt een Ellona-bugel.

Benieuwd hoe het is om enkele maanden op een schip onderweg te zijn?

 

Huub vertelt hier graag over op donderdagmiddag, 2 februari om 14.00 uur in de BMV in Ell.